Hae tästä blogista

4.8.2012

HAASTE: millainen hevosen omistaja/ylläpitäjä olet?


Homman nimi on siis se, että sinun täytyy kertoa millainen hevosen omistaja/ylläpitäjä olet. 
Mitä asioita haluaisit itsessäsi parantaa, ja mistä asioista olet ylpeä ?
Muistattehan olla rehellisiä,muuten tästä menee maku. 
Jokainen postauksen kirjoittanut voi haastaa 3 henkilön tekemään tämän.

Sofia haastoi minut tähän tehtävään, joten katsotaan nyt mitä saan tähän keksittyä! :D

Hevosen omistaja pyrin ihan ensiksi siihen että suhde ihmisen ja hevosen välillä toimii. Minulle on tärkeää että hevonen ymmärtää kuka on johtaja, ja ihmisenä sitä pitää itse astua johtajan rooliin. Hevosen täytyy ymmärtää ja kunnioittaa ihmistä, mutta sinun täytyy itse myös yrittää kuunnella ja katsoa mitä hevonen tarvitsee. Tottakai me kaikki teemme virheitä joskus, mutta periaatteessa virheitä ei saisi sallita. Etenkin kun omani hevonen on välillä suoraan sanoen tuollainen kusipää(anteeksi vertaus); mutta hän todellakin osaa olla niin kovapäinen, pomotteleva ja sellainen joka yrittää kusettaa aina välillä, joten sille on pakko näyttää missä kaappi seisoo. En tällä kuitenkaan tarkoita että hevosta kuuluisi esim. hakata tai lyödä, mutta jos ei hevonen tottele sen on pakko oppia asiat kantapään kautta. Hevoset ovat välillä paljon viisaampia ja fiksumpia kun luulemme, koska jos ne huomaavat että tekemällä jotain erityisiä asioita heidän ei tarvi tehdä töitä, he sillä tavalla "livistävät" työstä ja niistä tulee "hankalia". Meidän on kuitenkin ajateltava niin että hevonen painaa yleensä melkein 10 kertaa enemmän kuin me itse, joten meidän on todella tärkeä näyttää niille kuka on lauman johtaja, muuten saamme itse maksaa siitä kun/jos hevosesta tulee "hullu". Uskon että se on ihmisestä todella paljon kiinni millainen hevosesta tulee, koska MIKÄÄN hevonen maailmassa ei ole vihainen ihmiselle ilman syytä.



 Toistaalta minulle on hyvin tärkeää myös kehua ja kiittää kun hevonen tekee oikein, ja yritän mahdollisimman usein kiittää ja kehua hevosta, erityisesti kun teemme sellaisia asioita jotka ovat vähän pelottavia tai vaikeita. Mielestäni kehuja ei ikinä voi antaa liikaa, ei ainakaan silloin kun hevonen oppii uusia asioita. 

Noin muuten olen kyllä myös aika tarkka Riksun hoitamisen suhteen kaikin tavoin. Haluan että se voi hyvin ja en ikinä antaisi itselleni anteeksi jos sille tapahtuisi jotain joka olisi minun syytä. Hän on oma vauvani joten yritän hoitaa sitä parhain mahdollisin tavoin, mutta kuitenkin pitää muistissa se että se on "vaan" hevonen eikä yrittää tehdä siitä ihmistä.





Ensimmäinen ja varmaan paras asia itsessäni josta olen ylpeä on se että en anna helpolla periksi. Olen päättäväinen ja kovapäinen, jos todellakin haluan jotain teen kaikki saadakseni sen, riippumatta siitä mistä on kyse. Siksi sovin varmaan myös hyvin itsepäisten hevosten kanssa koska olen itsekin niin itsepäinen enkä luovuta millään. Mulla on siis hirveä kilpailuvietti ja johtajapää, niin on aina ollut ja tulee varmaan aina myös olemaan. Tämä on kuitenkin paras puoli minussa, koska jos ei mulla olisi ollut tätä puolta voisin luvata etten olisi Riksun omistaja enää, valitettavasti.

Huono puoli minussa voisi olla se että tämän itsepäisyyden syystä olen myös ns. "huono häviäjä". Tai tunnen itseni hirveäksi jos minun on pakko luovuttaa ja antaa jonkun muun tehdä työt. Haluan osata tehdä kaiken yksin ja itse.. vaikka sekin on kyllä aika mahdotonta. Joten se voisi olla yksi asia missä voisin yrittää parantua.




En nyt ilta-aikaan keksinyt enempää kirjoittelemista, toivottavasti tajuatte edes jotain tuosta mun selityksistä.. Tällä kertaa en aio haastaa ketään, mutta te jotka tunnette että haluatte ottaa haasteen vastaan niin tehkää vaikka samanlainen ja linkatkaa sitten teidän postaukset tuonne kommentteihin! :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti