Hae tästä blogista

25.3.2013

MEGAPOSTAUS-VIIKONLOPPU, Osa 2

Minun tavoitteeni ei ole Beach 2013, tavoitteeni on Beach Forever.

perjantaina oli hyvä salipäivä <3
Monet yleensä tekee itsellensä uudenvuodenlupauksen joka kuuluu näin; "Nyt aion treenata itseni rantakuntoon tätä kesää varten!" Pyh sanon minä, miksi ajatella niin? Miksei mielummin muuttaa elämäänsä ja treenata itsensä pysyvään kuntoon loppuelämäksi kun rääkätä itseensä puoli vuotta ja sitten saada itsensä repsahtamaan samaan p*skakuntoon kun aiemmin. Ennen joskus ajattelin niin, mutta kun päätin että haluan muuttaa koko elämäni ja oikeasti voida paremmin se pitää ottaa elämäntyyliksi.

Nyt te ajattelette ehkä että mitä tuo oikeen höpisee, eihän tuo ole mikään expertti alalla. Juu en olekaan, mutta olen kiinnostunut terveydestä ja hyvinvoinnista joten lueskelen paljon aiheesta sekä testailen vähän eri juttuja; ruokavalioita, treeniohjelmia jne. Voin myös omasta kokemuksesta sanoa että voin paljon paremmin joten haluan jatkaa.


treeniohjelma
Minulla on ollut nyt salikortti 3 vuoden ajan ja olen käynyt enemmän ja vähemmän siellä. Ennen joulua vuokrasin pois salikorttini kolmeksi kuukaudeksi, sain sen takaisin maaliskuun alussa ja sen jälkeen on kova treeni alannut. Minun omat tavoitteet on saada parempi yleiskunto ja kiinteämpi vartalo, siksi viikko-ohjelmassani on paljon kuntoilua. Joku kysyi voinko kirjoittaa enemmän painonpudotuksesta, kyllä voin ja aion. En itse ikinä ole ollut hirveän ylipainoinen, pyöreämpi olin lapsena mutta en sen enempää, onneksi. Tosin minulla on ollut aika vakavia ulkonäköpaineita ja murheita, minulla on ollut vääristynyt itsekuva(peilikuva) itsestäni vaikka kuinka kauan ja on välillä vieläkin, tämähän on enemmänkin nuoruudenaikainen psyykkinen trauma joka ei varmaan koskaan häviä mutta olen oppinut elämään sen asian kanssa. No, takaisin painonpudotukseen. Jos painoa haluaa pudottaa, EI kannata mennä millekkään nälkiintymis-dieetille. Okei, kilot häviää todella nopeasti, mutta ne tulevat myös yhtä nopeasti takaisin ja siihen päälle voi myös ilmestyä joku extra kilo. Been there, done that joskus aikoinaan. Painonpudotuksen A ja O on ensimmäiseksi ruokavalio, niinkuin kirjoitin aiemmassa postauksessa. Ainoastaan noin 20-30% on riippuen liikunnasta. Loput on siis kuinka syö, kuinka nukkuu ja minkälaiset elämäntavat on. Mutta toki ne kilot karisee liikkuessakin. Jos on ylipainoa on liikaa rasvaa kropassa, ja saadakseen pois tämän rasvan se pitää polttaa. Paras tapa polttaa rasvaa on aeroobinen liikunta, esim. juoksu. Jos haluat esim kiinteän vatsan ja rasvaa löytyy vyötärön ympäriltä, ei vatsalihasliikkeet auta. Ensin rasva on saatava pois, sitten vatsalihakset alkaa näkymään paremmin. Ja kuten aikaisemmin sanoin, ei ole mitään tapaa polttaa rasvaa vain yhdestä paikasta, rasva lähtee tasaisesti joka puolelta kroppaa. Itselläni rasvakudos lähtee ensimmäisenä kasvoista, outoa mutta totta.

Kirjoitan joka viikon alussa itselleni paperille treeniohjelman saadakseni jotain rutiinia ja rakennetta treeneihini. Säästän nämä ohjelmat ja voin sitten katsoa kuinka olen edistynyt. Tällä lailla pidän myös huolta siitä että liikunta olisi mahdollisimman monipuolista. Kirjoitan esimerkkiä viikon treeniohjelmasta seuraavassa postauksessa, muuten tästä tulee aivan liian pitkä postaus.



Lopuksi haluan vielä kertoa että minulla on hyvä sovellus puhelimessani, joka pitää huolta siitä että syön tarpeeksi ja liikun myös. Tämä on niinkuin ruokapäiväkirja.Sovelluksen nimi on Myfitnesspal ja se pitäisi löytyä ainakin kaikkiin Apple- ja Android-puhelimiin(Nokian Windows-puhelimista en tiedä löytyykö vai ei). Sanoisin tämän olevan paras sovellus niistä kaikista ja käytän tätä lähes päivittäin. Toki minulla on mun "syödä mitä vaan"-päivä kerran viikossa, silloin en listaile syömisiäni kalenteriin. Tuo päivä on myös todella tärkeä pitää, jotta jaksaa kovan treenin ja superterveellisen ruokavalion kanssa.

paras sovellus tähän mennessä, sitäpaitsi se on maksuton ja voit myös käyttää sitä tietokoneen kautta!








Kysykää toki jos ihmettelette jotain, vastaan mielelläni kysymyksiinne! :)







2 kommenttia:

  1. Vitsit! Saat melkein mutki innostumaan tästä terveellisestä ruokavaliosta&kuntoilusta! :D Toivoisin, että laittaisit kaikki päivän ruoka-annokset kuvina ja sitten kertoisit mitä siinä on ja silleen niin saisin vähän enemmän vinkkejä (kun en oikeen tiedä paljoa terveellisestä ruuasta) :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilomielin laitan! Kiva kun joku tykkää ja hauskaa että saan jonkun muunkin innostumaan! :D

      Poista